Resumen:
Este comentario al texto de André Sassenfeld “¿Nos desafía la clínica o nos desafía el mundo?” examina la relación entre la práctica psicoanalítica y el contexto social contemporáneo, mostrando que la clínica no puede desligarse de las condiciones externas que atraviesan a los pacientes.
A partir de una viñeta clínica, se ilustra la tensión entre el encuadre clásico y la necesidad de ofrecer respuestas éticas frente a las nuevas demandas de certezas. Se resalta que la labor analítica no se limita a la interpretación, sino que también implica acompañar y testimoniar el sufrimiento desde una posición ética y responsable.
En un tiempo dominado por la urgencia y la simplificación, el psicoanálisis relacional convoca a sostener la incertidumbre y a transformar la tensión entre clínica y mundo en un espacio creativo de reflexión y cambio.
Palabras clave:
incertidumbre,
Formación,
psicoanálisis relacional ética,
clínica contemporánea
Abstract:
This commentary on André Sassenfeld’s text “Does the clinic challenge us, or does the world challenge us?” examines the relationship between psychoanalytic practice and the contemporary social context, showing that clinical work cannot be separated from the external conditions that affect patients.
Drawing on a clinical vignette, it illustrates the tension between the classical analytic frame and the ethical need to respond to new demands for certainty. It emphasizes that analytic work is not limited to interpretation but also involves accompanying and bearing witness to suffering from an ethical and responsible position.
In a time dominated by urgency and simplification, relational psychoanalysis calls for sustaining uncertainty and transforming the tension between clinic and world into a creative space for reflection and change.
Keywords: relational psychoanalysis, ethics, contemporary clinic, training, uncertainty.
Referencia:
Román, P. (2025). Emociones que guián el proceso terapéutico. Clínica e Investigación Relacional, 19 (2): 326-331. [ISSN 1988-2939] [Recuperado de www.ceir.info ] DOI: 10.21110/19882939.2025.190206